CAPE COD FELSEFESİ
Cape Cod -ve tabii ki Double Tour bileklik- modanın yüksek saatçiliğe nasıl entegre edileceğini gösteren rakipsiz ve muadili olmayan bir Margiela tasarımı.
1912’de çekilmiş bir çocukluk fotoğrafında Jacqueline Hermès (dedesi 1837’de ilk Hermès atölyesini kuran) bileğinde kahverengi deri kayışlı bir saat takıyor. Aslında bu saat, babasının cep saatinin Hermès kayışıyla kol saatine dönüştürülmüş hali. Saat? O zamanlarda bir çocuğun bileğinde görülmesi ilginç bir nesne… Bu kesinlikle Hermès’in saatlere ilgisinin başladığı dönemin somut bir örneği olarak kabul edilebilir. Zira 20’lerde Hermès saat markalarına deri saat kayışları üretmeye başlıyor. O dönemdeki pek çok saat Hermès kayış taşıyor. 50 sene sonra, 1978’de, Bienne’de kendi saat manüfaktürünü inşa ediyor. Markanın 1991’de artistik direktörü Henri d’Origny’den kare bir saat tasarlamasını istemesiyle bu manüfaktürün unutulmayacak modellerinden biri ortaya çıkıyor: Cape Cod. Kare kadranın, markanın imzası niteliğindeki Chaîne d’Ancre kesim motifini andıran tokayla birlikte, dikdörtgen bir çehre oluşturduğu bu modelin Jacqueline’in fotoğrafı kadar ilginç bir arkaplanı var. Çünkü Cape Cod’un geçmişinde çağdaş moda tarihinin en önemli isimlerinden biri var: Martin Margiela. 1997 ila 2003 yılları arasında Hermès’in kreatif direktörlüğünü yapan Margiela, Hermès ile çalışmaya başlar başlamaz, saat dünyasında da unutulmayacak bir kayış tasarımı yapıyor ve bu söz konusu bileğe dolanarak takılan saat bileziği, yani orijinal adıyla “Double Tour,” Cape Cod ile 1998’de tanıtılıyor. Bu kayışın, çoğu markanın bünyesine “adapte edecek” kadar başarılı olduğunu bir kenara bırakacak olursak, esasen Double Tour bizim aklımıza Margiela’nın tasarım anlayışının en küçük ölçekteki göstergesi kazılı. Aynı mantıkta Margiela’nin o yıllarda Hermès için tasarladığı ele dolanan bir çanta tasarımı da var. O, -bugünkü hızlı tüketim tsunamasi gibi işleyen sosyal medyadan evvel- “yavaş moda” kavramını güçlendirebilen bir sanatçıydı. Bana göre yukarıdaki Cape Cod Shadow da, rodyum Arabik indeksleri, 29 mm’lik kare kenarları, kayışının kırmızı bitişi, mat kadranı ve mat kasasıyla yakaladığı kusursuz oranı bir yana; sadece Margiela etkisiyle bile bir numara, ki quartz mekanizmasına da tamamız…