SOTHEBY’S FAKTÖRÜ
Afrika etkisi Sotheby’s’in de onayıyla hip sanat sahnesine geri dönüyor.
Daha önce Johannesburg’un kentsel ve kültürel dönüşümünden, sanat dünyasının bu dönüşümden nasıl etkilendiğinden ve çağdaş sanat tarafına şehrin ve şehirde yaşayan sanatçıların katkılarından bahsetmiştik. Tabii bahsi geçen bu haber, uzun zaman çağdaş sanat dünyasına kendini bir türlü kabul ettiremeyen ve akıllarda her daim oldukça geleneksel bir imaj taşıyan Afrika’nın sanat sahnesinin güncel sanat tarafına geçişi sinyallerini de veriyordu. Almakta olduğumuz sinyaller geçtiğimiz hafta Sotheby’s’in açık artırmasında onaylandı. 18 yılın ardından ilk defa ‘çağdaş Afrika sanatı’ temalı satışını gerçekleştiren müzayede evi, sadece Afrikalı sanatçıların işlerini ağırlamakla da kalmadı. Tutarlılığını bir adım daha ileriye götüren Sotheby’s, Afrika asıllı sanatçıların işlerine de satışında yer verdi. Telegraph’ın haberine göre işlerinin değeri 400 bin ile 700 bin Pound arasında değişen El Anatsui ve Irma Stern’in birçok işi satılamazken, Güney Afrikalı Jacob Pierneef’in manzara çalışmaları da yine müzayede evinin satamadığı parçalar arasında kaldı. Yine gazetenin haberine göre 2004 yılında Turner Prize’ı kazanan Yinka Shonibare’nin işleri satışın akıbetini dengede tutan etkenlerden oldu. Yinka’nın işi 224.750 Sterlin’den alıcı bulurken kısa zaman önce Serpentine Gallery’de sergisi gösterimde olan Pascale Marthine Tayou’nun işi ise 52.500 Sterlin’e satıldı. 17.500 Sterlin’e satılan Armand Boua’nın işi ise kendi janrında bir rekor kırdı. Tam bu noktada Afrika’nın yeni nesil sanatçılarının, pazarı, pazarın talep ettiklerini ve trendlerini işlerine daha iyi entegre edebildikleri sonucuna varmakta serbestsiniz. Londra’da gerçekleştirilen açık artırmanın toplam geliri ise kayıtlara 2.78 milyon Sterlin olarak geçti, bu da müzayedeye çıkarılan işlerin değerinin ortalama %78’ine satıldığı anlamına geliyor. Müzayedenin teması dahilinde elde edilen gelirin nevi şahsına münhasır bir rekor olduğunu da haberin notlarına ekleyebiliriz.