MODERNİST VENEDİK

  • 60 SHARES

Forma Urbis’e eklenen modern detaylar.

Söz konusu Venedik mimarisi olduğunda, akla gelen görseller malum yarısı su altında kalmış klişelerden ibaret. Zira, sanatın eski dünyaya ait olan kısmı kadar modern tarafına da seslenmeye başlayan şehir, kısa sayılamayacak bir zamandır modern mimariye de dahil oluyor. Alametifarikası mimarisinin kızıl gölgesi ardındaki modern  Venedik tasarımların ilk ismi, bu ay Phaidon’dan çıkan kitabıyla kütüphanenize de dahil olabilecek Carlo Scarpa. Kitabın sayfalarında, Henry James, her melankolik, garip ve eksiyi yad etmeyi seven karakterin Venedik’e bir mıknatıs gibi çekildiğini söylüyor. Anahtar kelime burada Scarpa için eskiyi yad etmek zira, işlerinde olabildiğince restorasyon ekleyen ve var olan yapının üzerinden çalışmayı tercih eden Scarpa şehrin dokusuyla kendi kuralları dahilinde oynuyor.

Söz konusu hem var olan dokuyu koruyup hem de minimalist bir tecrübe vadetmek olduğunda Casa Flora, hedefi 12’den vuruyor. Dışarıdan bakıldığında, Venedik mimarisine %100 uyum gösteren tatil evi, kapısından girdiğinizde, 20 İtalyan markanın modern yorumlarına ev sahipliği yapıyor. Tabii iç tasarımı da var olan mimarisi dahilinde yeniden şekillendiriliyor. Projenin şekillendirilmesine ise Design Apart platformundan tanıdığınız isim Diego Paccagnella direktörlük yapıyor.  Bay Diego’nun kreatif
direktifleri alıtında projeyi hayata geçiren isimler ise Reveria’nin iç mimari Laura Sari ve Salottobuono’nun mimarı Matteo Ghidoni. Henüz biten proje bu yaz sizi Venedik’te ağırlamak için hazır.

1987’de tarihi bina kapsamında koruma altına alınan, Fondaco dei Tedeschi de Venedik’in gizli modernizmine katılan yapılardan. Hollandalı OMA’nın restorasyonunu üstlendiği 16.yüzyıldan kalma bina, statüsü dolayısıyla müdahaleyi minimumda tutmayı zorunlu kılıyor. Haliyle OMA’nın işi de zorlaşıyor. Yapıldığı tarihten itibaren iki kez yanan yapının son restorasyonundan önceki yeniden inşa tarihi 1930. 2017 sürümünde binanın içerisini ahşap panellerle kaplayan OMA, istek üzerine yapıya modernizmini saklayan bir de mağaza entegre ediyor.

Söz konusu Venedik olduğundan, ilk paragrafta bahsettiğimiz, klişeyi yeniden gözünüzde canlandırabilirsiniz. Zira şehrin alametifarikası olduğu kadar laneti de olan yarı sular altındaki hali, mimari restorasyonların yegane sebeplerinden. Sel baskını sebebiyle restore edilmesi gereken binalardan biri olan Fonsamenta di San Giobbe, Act_Romegialli’nin mimari müdahalesi sayesinde Cannaregio bölgesini modern mimari haritasına dahil ediyor. Deniz seviyesindeki yapının zemin katını su baskınlarına dayanıklı hale getiren mimarlık ofisi, alanı açık bir çalışma ofisi haline getiriyor.

*Forma Urbis Romae: Severuslar Mermer Planı olarak da biliniyor. 203 ve 211 yılları arasında İmparator Septimius Severus döneminde yapılmış olan Antik Roma’nın yekpare mermer haritası.