SOCRATES’İN BELLEK EĞİTİMİ

  • 18 SHARES

Her şey QP ekibinin katıldığı Baselworld’un ardından Vitra Müzesi’ni ziyaret etmesiyle başladı. Ve işlevsel tasarım-sanat düzleminde paralel ilerleyen Chest of Drawers’ı bu bölümüne konuk etme fikri orada ortaya çıktı.

Bu misafiri ağırlamak içinse nitelikli bir araştırma şarttı. Bazı temel kavramları açıklığa kavuşturmak için de sanatçının kendi yorumlarına başvurduk. Hazırsanız başlıyoruz: Tejo Remy imzalı tasarımın adını, belleğin nasıl çalıştığına dair bir sembol olarak deşifre edebiliriz. Socrates’in hafıza eğitme yöntemini eserine adapte eden Remy, bu mekanizmayı farklı karakterlere sahip çekmecelere ayrı ayrı anlamlar yükleyerek devreye sokuyor.

Form, hafızanın karışık bir kavram olduğu fikrinden yola çıkılarak her çekmeceyi birbirine bağlanması ve bir anlamda anıları birleştirme arzusuyla ortaya çıkıyor. Burada dikkat çekmemiz gereken bir diğer nokta, tüm çekmecelerin ikinci el oluşu. Bu kararın ardında yatan sebep ise sanatçının o dönemde tıpkı Robinson Crusoe gibi insanların kendi cennetini yaratabilecek kapasitede olması ve bunu elindekilerle meydana getirebileceği kanısı. Orijinali 1991’e ait, farklı pek çok edisyonu olan bu tasarımın ruhu ise sanatçının ‘tasarlamak istememe’ manifestosundan kaynaklanıyor. Eserle ilgili sır perdesini araladık diye düşünüyoruz. Başka sorusu olan?