MARC BERTHIER’İN DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ

  • 29 SHARES

Carré H’ı anlamanız için, önce tasarımcısı Marc Berthier’yi tanımanız gerek. Dersimiz: Kağıttan önce zihnimizde canlandırabildiğimiz 21. yüzyıl nesneleri.

Time dergisinin Mart 2000 sayısının kapağında, tasarımın yeniden doğuşu temasıyla radyo Tykho yer alıyor. O dönemde bu nesne, fonksiyonun modasının geçmesinin, formun daha çok tutulduğunun bir simgesi olarak tanıtılıyordu. Oyuncağa benzeyen yüzeyiyle Tykho öyle dikkat çekmişti ki Pompidou Müzesi 1985 ila 2000 yılları arasındaki periyodu en iyi özetleyen tasarım olarak Berthier’nin radyosunu seçmişti. Suda çalışabilen bu radyonun performansı idare eder derecedeydi, fonksiyonelliği ise minimal düzeyde tutulmuştu; fakat görünümü, tasarım dünyasında epey konuşulmuştu. Bünyesinde radyoyla pek bağdaştırılmayan kauçuk materyalini barındırması ve verdiği oyuncak hissiyatından ziyade, tasarımcıların asıl ilgisini çeken, bu radyonun o zamanlar grafik tasarım minvalinde bir ikon olarak ortaya çıkan ‘taşınabilir bellek’ imajına yaptığı göndermeydi. Tykho’yu diğer objelerden ayıran bu nüans, aslında Berthier’nin 70’lerde kazandığı ünün de temeliydi. 1967’de tasarladığı mobilya serisi Ozoo, polyester ve fiberglası birlikte kullanmasıyla; yalın, hafif, mobil, çok iddialı olmayan ama gayet akılda kalan ve de bütünüyle ‘sevimli’ gözüken tasarımlarla dolu bir kariyerin ilk mihenk taşıydı. Tarihte ana akım tarafından isminden çok tasarımlarının hatırlandığı 1935 doğumlu Fransız tasarımcı, ürünleri arasına bir yenisini de bu yıl Hermès için çizdiği Carré H ile ekledi.