VENEDİK 2017

  • 47 SHARES

Bienal’in skandal ismi, evet doğru tahmin ettiniz Damien Hirst.

Frieze New York’un etkilerini 8 saat 20 dakikalık Transatlantik uçuşunda sindiren sanat dünyası, biriktirdiği gözlemleriyle Venedik’e indi. New York’ta interaktif sanat sayesinde Hollywood’un süper starlarının doppelgänger’larına maruz kalan izleyiciye, Venedik daha realist bir deneyim vadediyor. Ve tabii, birçok star sanatçının işi de temsil ettiği pavyonlarında görülmeyi bekliyor.

Bienal’e direkt olarak dahil olmasa da Bienal’in en çok konuşulan ismi, evet doğru tahmin ettiniz Damien Hirst. Palazzo Grassi’nin girişinde ‘Treasures from the Wreck of the Unbelievable” sergisi devasa eserleriyle sanat dünyasını karşılıyor. İlk kontağın ardından birçok yorum, koleksiyonun Hirst’ün sadece yapabildiği için yaptığı işlerden biri olduğu konusunda hem fikir. Zira yazılarını kaleme almadan önce eğrisi ve doğrusuyla yeniden düşünen kritikler, sonunda işlerin görülmesi gereken ince detayları olduğunu söylüyor. Ve hatta bazıları işçiliğe övgüde bulunmaktan da çekinmiyor. Madalyonun diğer tarafından gelen seslerse Bienal dahilinde son 10 yıldaki en büyük ve en yeni işlerini sergileyen Hirst’ü intihal ile suçluyor. Nijeryalı sanatçı Victor Ehikhamenor, Mr. Damien’ı 1938 yılda Nijerya’da bulunan pirinç büst ‘Head of Ife’yi kopyalamakla itham ediyor.

Bu noktada yaratıcı her sürecin kopyalamak ve ilham almak arasında gidip gelen ince çizgide ne derece sınırı aştığını tartışmak, sonu gelemeyecek bir etik tartışmasının da başlangıcı olacak. Zira, niyeti Bienal dahilinde kendi pavyonuna dikkat çekmekten, gerçekten Nijerya mirasını korumaya kadar uzanabilecek olan Ehikhamenor’un kritiği, Instagram üzerinden de yankı buluyor. Sadece verdiği röportajlarda Hirst’ü itham ile yetinmeyen sanatçı, Hafta sonu ziyaret ettiği “Treasures from the Wreck of the Unbelievable” sergisinde söz konusu eseri fotoğraflayıp altına kritiklerini yazıyor. Bu sırada aslında Hirst, işin açıklamaları dahilinde Ife’nin adını geçiriyor zira ana kredilerde isimden bahsedilmiyor. Yani kağıt üzerinde Hirst adımlarını etik kurallarından yana atıyor. Tabii bu arada, tüm işlerin satılık olduğu koleksiyon (gerek duyup duymadığı tartışılır) ekstra bir reklama da ortak oluyor. 189 işi kapsayan, François Pinault’nun Palazzo’sunda gösterilen ve kendi kendini sponsor eden serginin 200 milyon dolardan fazla ticari başarı göstermesi ve aynı rakamla 2008’te Sothebys açık arttırmasında sonuçlanan “Beautiful Inside My Head Forever”ın rekorunu kırması bekleniyor.