EŞYALARIN ETKİ ALANI

  • 104 SHARES

Panerai’nin 15. İstanbul Bienali’nde özel proje sponsoru olduğu Pedro Gómez-Egaña’nın enstelasyonuna dair kısa bir özet istiyorsanız, buyurunuz…

Egaña’nın background’unda performans, heykel, video ve enstalasyon gibi farklı dallar olduğu için işlerinde bu alanlardaki bilgi birikimini füzyonlamayı seviyor. Hareketi konsept olarak keşfetmekten hoşlanan sanatçının sanat pratiğinin merkezinde heykelin performatif yanının bulunması da bu tezimizi doğruluyor. İşlerinin çoğunda yer vermeden edemedikleri arasında bulunan bu konsepti ise hayata geçirirken canlı nesneler ve teatral mekanlardan yardım alıyor. Bu yüzden sanatçının eserlerinde tek bir ögeye konsantre olmak bir hayli zor, multitasking yapıp her sanat disiplininin tadına varmak gerekiyor.

Panerai’nin özel proje sponsoru olduğu, Egaña’nın “Eşyaların Etki Alanı” enstelasyonu da ilk başta evin çeşitli alanlarının raylar üzerindeki metal konstrüksiyonların hareket ettirmekten ibaretmiş gibi görünse de, aslında performans başladığında yetişmeniz gereken birçok farklı alan olacak. Konstrüksiyonda çalışan bir işçiyi andıran performans sanatçıları sizi tünel görüşüne zorlayabilir. Ama büyük resme bakmaya çalışmanızı öneririz. Zira enstalasyondan çıkarılması gereken anlam bütün bu basite indirgenmiş önyargıların çok daha ötesinde. Evet, sanatçının vermek istediği mesaj performans sanatçılarında gizli ama cevap bunu vermeye çalıştıkları mekanın sembolize ettiklerini sorgulamaktan geçiyor. Yeraltının çağrıştırdığı gizem duygusu, alanın görünürlük kazanmasıyla yok olurken izleyiciyi kelimenin diğer anlamlarını çözümlemeye itiyor. Genellikle gizli işlerin döndüğü mekanları ve ulaşılmazlığı çağrıştıran kelime, aynı zamanda sığınma ve güven kavramlarının da somutlaşabildiği bir alanı tarif etmek için de kullanılabiliyor. İşte tüm amaç bu ikiliği özümseyip performansı bu gözlerle analiz edebilmek. Bu iki alan arasındaki etkileşimi sağlayan sanatçılar için yeraltı bir sığınma alanı mı yoksa kendilerini özgürce ifade edebildikleri bir platform mu? Cevap ise onların yeraltındaki hareketlerinin evde yarattığı değişimlerin analiziyle bulunuyor. Kurulan diyalogda ise yerüstündeki temel semboller teknolojik aletlerin aktivasyonuyla canlanıyor. Teknolojinin de insanlar için yeraltının yarattığı ikililiği vurgulamaya çalışan Egaña’nın işi hakkında daha fazla sufle vermeyi doğru bulmuyor, sizi Galata Özel Rum İlköğretim Okulu’na davet ediyoruz.